43. ročník prestižní soutěže – středoškolské odborné činnosti- přinesl vynikající úspěch této škole, až do celostátního kola postoupili 4 žáci školy a Adam Mikunda se stal celkovým vítězem kategorie „Pedagogika, psychologie, sociologie a problematika volného času“.
Celostátní kolo této středoškolské odborné činnosti se uskutečnilo formou online obhajoby ve dnech 11. – 13. června 2021 v gesci Vysoké školy ekonomické v Praze. SOČ je soutěž vyhlašovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a organizovaná v gesci Národního pedagogického institutu České republiky. Generálním partnerem soutěže je společnost CZ.NIC, dále Český svaz vědeckotechnických společností, Česká nukleární společnost a další.
V každé kategorii soutěžilo 16 nejlepších prací ze všech středních škol celé České republiky. Nejlepší autory samostatných prací navrhli předsedové odborných porot na navazující zahraniční soutěže v USA, Číně a v Evropě, na Cenu Učené společnosti, Cenu Nadačního fondu Jaroslava Heyrovského, do soutěže České hlavičky a na další odborné aktivity v ČR a v zahraničí.
Žák naší školy Adama Mikunda dosáhl vynikajícího úspěchu, když po vítězství ve školském, okresním a krajském kole zvítězil také v celostátním kole této soutěže a ovládl kategorii:
14 Pedagogika, psychologie, sociologie a problematika volného času
1. místo
Název práce: Vzdělávací panely o lomu u obce Stará Ves
Autor: Adam Mikunda Škola: Masarykova střední škola zemědělská a vyšší odborná škola, Purkyňova 12, Opava
Video: https://youtu.be/lNX6XYGG9Yw
Kraj: Moravskoslezský
Cena CZ.NIC (2000 Kč) Cena MŠMT (kniha)
Cílem jeho práce byl kompletní monitoring této zajímavé lokalit, práce s mapovými podklady, sběr přírodnin, rozsáhlá fotodokumentace, popisy a doplnění o textovou část a následné vytvoření naučné stezky s 10 naučnými tabulemi od historie lomu a průběhu těžby, přes léčivé rostliny vyskytující se v této lokalitě, lišejníky, dále motýly v lomu, pavouky v lomu až po samostatné tabule vzácných živočichů žijících v lomu, tedy slepýše východního modroskrvrnného a dudka chocholatého. Trasu naučné stezky autor zpracoval do satelitního snímku. Trasa je 2,5 km dlouhá. Práce je odborně velmi kvalitně provedená, autor nasbíral obrovské množství podkladů a vlastní fotodokumentace a velmi pěkně po stránce grafické i odborné vytvořil vzdělávací tabule a celý kontext naučné stezky. O práci se již nyní zajímají také odborníci z Ostravské univerzity a další vědecké instituce.